NIKOLA TESLA Povratak

O TESLI

Tesla, Nikola (1856–1943), am. fizičar srp. porijekla; rođen u Hrvatskoj, od 1884. u SAD; izumitelj na području elektrotehnike i radiotehnike; u SAD patentirao oko 700 izuma, glavni: cjelovit sustav proizvodnje, prijenosa i primjene izmjeničnih višefaznih struja, stvaranje i primjena visokofrekventnih struja uz visoke...

VREMENSKA LENTA

Tesla je zaslužan za nastanak modernog svijeta, izuma iz područja elektrotehnike i drugih područja kao što su: daljinsko upravljanje, aeromobil, radar, bežični prijenos energije, kontrola atmosferskih prilika, superprovodljivost, priroda kosmičkih zraka, svjetski informativni sustav,romobran, točkasti...

PUTEVI TESLE

Interaktivna karta sa prikatom svih mjesta gdje je Nikola Tesla, radio, živio i školovao se.

INFO Povratak

SITEMAP

Pregledajte sitemap naše web stranice

O TESLI Povratak

Nikola Tesla

Nikola Tesla (Smiljan, 10. srpnja 1856. - New York, 7. siječnja 1943.), znanstvenik i inovator svjetskog glasa. Radio je u području elektrotehnike i radiotehnike, te je izumio okretno magnetsko polje i višefazni sustav izmjeničnih struja.

Nikola Tesla rođen je 9./10. srpnja 1856. u mjestu Smiljan kod Gospića. Tesla je bio podrijetlom Srbin i uvijek se ponosio svojim srpskim porjeklom i hrvatskom domovinom. Teslin otac Milutin bio je pravoslavni svećenik, a majka Georgina Mandić (zvana Đuka) bez formalne naobrazbe, ali veoma inteligentna žena. Kako je pisao i govorio Tesla, njegova se obitelj ranije prezivala Draganić.

Budući izumitelj svjetske slave pohađao je njemačku osnovnu školu u Smiljanu, a istu je završio u Gospiću. Nakon toga upisao se u Nižu realnu gimnaziju u Rakovcu kod Karlovca. Slobodno je vrijeme najviše volio provoditi s prijateljima. No, uživao je i u hvatanju ptica (ljubav prema pticama pratiće ga čitav život) i čitanju. U vrijeme puberteta volio se kartati ali tako zarađeni novac nikada nije nosio kući već ga je poklanjao drugima. Nakon završetka gimnazije dvije se godine nije školovao. Roditelji su na Nikolu vršili pritisak da postane svećenik ali on se tome protivio i upisao se na studij tehničkih znanosti u Grazu. Kasnije će u Pragu studirati tehniku. Tijekom studija upoznao se s Voltaireovim djelima te je odlučio pročitati sve što je ovaj napisao. U konačnici je pročitao sva njegova djela, ali ne samo to nego ih je i naučio napamet. Nakon završetka studija zaposlio se u telefonskom društvu i priključivao telefone po kućama u naredne dvije godine.

Jedno vrijeme radio je kao inžinjer Telefonskog društva u Budimpešti. Nakon Budimpešte zaposlenik je Edisonove tvrtke (Continental Edison Company) u Parizu. Tesla je tada imao visoko mišljenje o Edisonu. Na zadatku u Strasbourgu (1883.) izvan radnog vremena konstruira prvi indukcijski motor. Godinu dana kasnije 6. lipnja (1894.) odlazi u Sjedinjene Države i postaje američki državljanin.

6. lipnja (1894.) odlazi u Sjedinjene Države i postaje američki državljanin. U New York je stigao s četiri centa u džepu, nekoliko vlastitih pjesama, proračunima za leteći stroj i preporukom Edisonova suradnika Charlesa Batchelora u kojoj je pisalo: "Gospodine Edison, poznajem dva velika čovjeka. Jedan ste vi, a drugi je mladić koji stoji pred Vama". Nakon ovakve preporuke Edison ga je zaposlio u svojoj tvrtki, ali se dva izumitelja nikako nisu mogla složiti u načinu rada što je vodilo ka neizbježnom sukobu. Tesla je prekinuo rad s Edisonom kada ga je ovaj uvrijedio zbog načina rada napisavši oproštajnu poruku sa sadržajem: "Doviđenje gospodine Edison." Zatim Tesla osniva vlastitu tvrtku - Tesla Electric Light & Manufacturing.

U svibnju 1888. George Westinghouse, čelni čovjek Westinghouse Electric Company-a iz Pittsburga kupuje prava na Teslin patent višefazsnog sustava naizmjenično pokretanog dinama, transformatora i motora. To je dovelo do sukoba između Edisonova direktnog sustava i Tesla-Westinghouseovog izmjeničnog pristupa u kojem je ovaj drugi odnio pobjedu. Uskoro Tesla osniva vlastiti laboratorij u New Yorku (1887.) gdje radi sve do svoje smrti (1943). U to je vrijeme izumio elektro-magnetski motor koji će biti osnova svih strojeva koji se pokreću izmjeničnom strujom. Posvetio se i drugim izumima kao što su npr. visokofrekventni elektricitet. U svom laboratoriju eksperimentirao je sa sjenogafom, slično onome što je činio Wilhelm Röntgen kada je 1895. otkrio X-zrake. Pored toga radio je na svjetiljki s karobonskim dugmetom i različitim tipovima svjetla. Teslin navoj osmišljava 1891. koji će potom postati indukcijski navoj najčešće korišten u radio tehnologiji. Dvije godine kasnije (1893.) u Chicagu je održan Expo, a izrada sustava osvjetljenja povjerena je Tesli. Nešto kasnije (1896.) povjerena mu je i izrada konstrukcije pogona hidrocentrale na Nijagarninim slapovima. Uporedo s time radi na novim izumima kao što su bežični prijenos električne energije i radijsko upravljanje letjelicama. Osmišljava i preteče radara, iskorištavanje solarne energije, radio komunikaciju s drugim planetama itd.

U Colorado Springsu, gdje je boravio od svibnja 1899. do rane 1900., došao je do vjerovatno svog najvećeg otkrića - stacionarnih valova. Pomoću ovog otkrića dokazao je da Zemlja može poslužiti kao vodič i može reagirati kao glazbena viljuška na električne vibracije na određenoj frekvenciji. Tako je upalio 200 žarulja koje nisu bile povezane žicom na udaljenosti od 40 kilometara, a koje su svaka pojedinačno osvijetljavale krug od 41 metra oko sebe. U to vrijeme bio je posve siguran da prima signale s druge planete, a zbog čega je bio ismijavan. Vraćajući se 1900. u New York s kapitalom američkog financijera J. Pierre Pont Morgana od 150 tisuća dolara započeo je konstrukciju tornja koji bi bežičnim putem odašiljao signale. Tesla je tvrdio da je zajam osigurao tako što je 51 % prava na svoje patente na polju telefonije i telegrafije ustupio Morganu. Pomoću tog tornja želio je osigurati slanje slika, poruka, vremenskih prognoza i burzovnih izvještaja bežičnim putem. Projekt je napušten zbog financijske panike, problema s radnom snagom i Morganovim odustajanjem od projekta. To je bio najveći Teslin poraz. Tada je svoj rad presumjerio na turbine i druge projekte. Zbog nedostatka novca njegove ideje su ostale u bilježnicama koje se još uvijek proučavaju. Odlikovan je (1917.) Edisonovom medaljom, najvećim odlikovanjem Američkog instituta elektroinženjera.

Za sebe je tvrdio da nije izumitelj već "otkrivač stvari koje postoje u prirodi oko nas". Za svoju uspješnost u izumiteljskom poslu sam tvrdio je da zahvaljuje svojoj urođenoj sposobnoti nevjerovatne vizualizacije stvari, procesa i događaja. Sukladno tome sve svoje eksperimente bi prvo osmislio u glavi, a potom ih praktično proveo u djelo. Tvrdio je kako je tu sposobnost imao od malena te da ponekad nije znao razlikovati svoju maštu od stvarnosti. Stoga je prolazio rukom ispred očiju da bi se uvjerio što je stvarnost, a što mašta. Bio je izuzetno visok (199 cm) i nevjerovatne tjelesne kondicije. To vjerno oslikava slučaj kada se jedne zime poskliznuo na zaleđenom njujorškom pločniku i umjesto da padne napravio je salto i dočekao se na noge. Učinti takvo što bio bi prolem i nekom mlađem, a ne Tesli koji je tada imao 80 godina. Uz to imao je izražen smisao za lijepo, lijepe manire i govorio je šest jezika.

Imao je veoma mali broj bliskih prijatelja. Među njima bili su pisci Robert Underwood Johnson, Mark Twain i Francis Marion Crawford. U financijskim pitanjima bio je prilično nespretan, ekscentričan i kompulzivan. I među znanstvenicima i u javnosti pratio ga je glas samotnjaka i ekscentrika. Njegov ekscentrizam spriječavao ga je da ga ljudi slušaju i da ostvaruje zaradu od svojih izuma. Iako mu je bio potreban novac 1912. je odbio primiti Nobelovu nagradu iz fizike jer je tvrdio da njegov suprimatelj Thomas Alva Edison nije pravi znanstvenik. Zadnje godine svog života proveo je hraneći golubove i živio je uglavnom od godišnjeg honorara iz domovine. Imao je napredni zametak fobije, ali istovremeno je bio brilijantan znanstvenik koji je imao dara da praktično dokaže svoje hipoteze. Njegove špekulacije o ostvarenju komunikacije s drugim planetama, izjave da može razdijeliti Zemlju poput jabuke, kao i njegova tvrdnja da je izmislio smrtonosnu zraku koja može uništiti 10 tisuća aviona na udaljenosti od 400 km nailazile su na podsmijehe i kritike. Untač tomu Tesla se danas smatra jednim od najplodnijih genija u elektrotehnici. Njegova velika zasluga je uvođenje izmjenične struje u široku uporabu. Teslini izumi zasnovani na izmjeničnoj struji postali su temelj cijelom daljnjem razvoju elektrotehnike. Ostvario je oko tisuću pronalazaka i patenata - trofazni sustav za prijenos električne snage, generator i transformator za struje visoke frekvencije (Tesline struje) i dr. Bio je i jedan od pionira radio-tehnike: otkrio je sustav za bežično upravljanje i davanje znakova na daljinu, pronašao je nov sustav osvjetljenja, konstruirao je visokofrekventne alternatore kao osnovu emisionih radio-stanica, proizveo je neprigušene elektromagnetske valove, otkrio je i patentirao princip rezonancije za radio-veze, izložio ideju o međuplanetarnim telekomunikacijama pomoću ultrakratkih valova, a zamislio je u cjelini radarski sustav. Objavio je radove iz fizike u kojima je iznosio originalne ideje koje su se kasnije ostvarile.

Preminuo je u New Yorku 7. siječnja 1943. u 87-oj godini života. Nakon njegove smrti kovčezi u kojima se nalaze Teslini papiri, diplome i druge počasti, kao i njegove laboratorijske bilješke zapečačeni su. Neko vrijeme nalazili su se u vlasništvu Teslinog rođaka i jedinog nasljednika Save Kosanovića. On je kasnije svoje tako stečeno nasljedstvo poklonio gradu Beogradu, a u svrhu osnivanja muzeja Nikole Tesle.

Kronologija Povratak

Važne godine u djelovarnju Nikole Tesle

  • Rodio se Nikola Tesla u Smiljanu kraj Gospića, kao četvrto dijete pravoslavnog svećenika Milutina i njegove supruge Georgine (Đuke), rođene Mandić.

  • Završio prvi razred osnovne škole u Smiljanu..

  • Obitelj Tesla seli u Gospić, gdje Nikola Tesla nastavlja osnovnu školu.

  • Tesla završava Nižu realnu gimnaziju u Gospiću. U slobodnim satima vježba snagu volje i koncentracije. Koristi bogatu očevu knjižnicu. Počeci kreativnog i inovativnog stvaranja. "Jednom zgodom došao mi je u ruke roman "Abafi" (Sin Abe) poznatog pisca Josike.To je djelo na neki način probudilo moju uspavanu snagu volje i ja sam počeo vježbati samosvladavanje", riječi su Nikole Tesle.

  • Nastavak školovanja u Velikoj realnoj gimnaziji u Rakovcu kod Karlovca. Presudan utjecaj profesora Martina Sekulića koji predaje matematiku i fiziku. (24. srpnja Tesla maturira u Velikoj realki u Rakovcu).

  • Vraća se u Gospić. Devet mjeseci boluje od kolere. Otac je tražio da Tesla bude svećenik, a Teslu zanima samo tehnika. Otac pristaje da studira tehniku i Tesla odmah ozdravi..

  • Jednogodišnji oporavak u Tomingaju kod Gračaca; razmišlja o izumima.

  • Studira na Visokoj tehničkoj školi u Grazu, uči dvadeset sati dnevno; izvanredne ocjene; zbog nedostatka novca želi završiti studij u što kraćem roku. Profesoru Poeschlu ukazuje na nesavršenost Grammeovog stroja bez komutatora i četkica.

  • Odlazi u Maribor. Radi kao pomoćni inženjer.

  • Tesla se vraća u Gospić na odmor. Neko vrijeme predaje kao student na Realnoj gimnaziji u Gospiću..

  • Nastavlja studij u Pragu. Studij prekida zbog nedostatka materijalnih sredstava.

  • Zapošljava se u Budimpešti u Centralnom telegrafskom uredu zahvaljujući rodbinskim vezama. Usavršava neke uređaje i pronalazi metode za pojačanje glasa u telefoniji. Izumio je pojačalo glasa.

  • U Budimpešti za vrijeme šetnje s prijateljem Sigetijem, dolazi na zamisao okretnog magnetskog polja, a potom razrađuje sve tipove elektromotora. Štapom u pijesku crta shemu elektromotora kojeg će šest godina poslije patentirati u Americi..

  • Odlazi u Pariz i radi u Edisonovoj podružnici gdje ga prima direktor kompanije Charles Batchellor. Bavi se istosmjernim strojevima. Postaje poznati stručnjak.

  • U Strassbourgu uređuje automatske regulatore rasvjete i izrađuje prvi motor bez komutatora. Na izgradnji elektrane konstruirao je dvofazni indukcijski motor kojeg demonstrira 10. srpnja..

  • Vraća se u Pariz; ne uspijeva prikupiti novac za svoje konstrukcije. Razočaran nerazumijevanjem u Europi i na preporuku direktora Edisonove tvrtke odlazi u SAD te nekoliko mjeseci radi u Edisonovoj tvrtki "Machine Works" u New Yorku. U početku su mu ponuđeni poslovi održavanja za 18 dolara tjedno. Edison mu je obećao 50 000 dolara kao nagradu, ukoliko usavrši dinamo-stroj. Nekoliko tjedana nakon usmenog dogovora, Tesla je svoje obećanje ispunio i traži od Edisona svoj novac. Edison mu odgovara da je to bila samo šala. Razočaran odgovorom, Tesla napušta posao i njegovu tvrtku. Sukob s Edisonom trajat će godinama.

  • Tesla osniva svoju tvrtku za proizvodnju električnih lučnica (svjetiljke s elektrodama koje proizvode jako svjetlo uspostavljanjem električnog luka).

  • Prijavljuje svoj prvi patent o poboljšanju lučnica, niz patenata o lučnici i regulaciji istosmjernog generatora i komutatora.

  • Izgorio je Teslin laboratorij u New Yorku. U srpnju je izgrađen novi laboratorij koji počinje s radom; Tesla konstruirao primoodašiljačku radiostanicu.

  • Patent za regulator za dinamo-električne strojeve.

  • Za vrijeme ekonomske krize propada mu kompanija; radi na njujorškoj kanalizaciji. Pomaže mu direktor Wester Uniona za Europu, profesor William A. Antony, također znanstvenik.

  • Patenti za dinamo-električni stroj i za termomagnetski motor.

  • Tesla radi kao elektromonter. U travnju osniva svoju novu tvrtku "Tesla Electric" i svoj laboratorij; u svibnju prijavljuje patent za piromagnetski-električni generator; 12. listopada prijavljuje patente izmjenične struje i za prijenos električne energije. Prijavljuje još oko 40 patenata: opsežan sustav motora, generatora i transformatora za prijenos električne energije pomoću dvije i više izmjeničnih struja..

  • Drži predavanje u Američkom institutu elektroinženjera o novom sustavu elektromotora i transformatora; George Westinghouse otkupljuje njegove patente.

  • Teslin generator je prikazan na izložbi u Chicagu. Kolumbova izložba bila je zamišljena kao proslava 400. godišnjice otkrića Amerike, koja je žudjela za spektaklom. Tako je 1. svibnja 1893. održan prvi sajam elektrotehnike u povijesti. Time je bio otvoren put za izgradnju hidrocentrale na Nijagari, što je bio Teslin dugogodišnji san.

  • Tesli je dodijeljen počasni doktorat Jelskog i Kolumbija sveučilišta i Elliott Cresson medalja Franklinovog instituta. Bili su to prvi počasni doktorati od ukupno 15..

  • 13. ožujka izgorio je Teslin laboratorij u New Yorku; u srpnju je izgrađen novi laboratorij i počinje s radom; Tesla je konstruirao primoodašiljačku radiostanicu. U rujnu je pušten u rad prvi dalekovod od 35 km za obližnji grad Buffalo. Tri dana poslije puštanja u rad hidrocentrale na Nijagari, proradila je hidrocentrala na slapovima Krke kraj Šibenika u Hrvatskoj, koja je bila kompletna. Na 16 km dalekovoda bilo je postavljeno šest trafostanica. U prosincu 1895. godine profesor Roentgen je objavio svoje otkriće X zraka, premda ih je prvi otkrio Tesla. Tesla je poslao Nijemcu odmah slike sjeni i dobio je odgovor: " Slike su vrlo zanimljive. Kada biste bili ljubazni i otkrili mi način na koji ste do njih došli?" Tesla je otkrio i eksperimentirao s X zrakama, nazivajući ih kozmičkim, prije Roentgena. Poznato je da su izumi Nikole Tesle ukradeni i patentirani prije nego što je Tesla imao vremena za prijavu istih. Tako je u svojoj knjizi Tesla zapisao "Ja ne žalim što su mi drugi pokrali ideje moje, ali žalim što nemaju svoje."

  • Postaje počasni član Jugoslavenske akademije znanosti i umjetnosti, u prosincu 1896. u Zagrebu. Izvodi pokuse s X-zrakama.

  • Teslini pokusi bežičnog prijenosa električne energije.

  • Srpanj - prijavljen patent daljinskog upravljanja brodovima i vozilima; rujan - u New Yorku prikazao ideju daljinskog bežičnog upravljanja; prezentira ideju robotike koju nisu mogli razumjeti i shvatiti; u Buffalu održao predavanje o elektroterapiji. Testira malen (18 cm) elektromehanički oscilator; bez ikakvih namjera pričvrstio ga je za potporni željezni stup koji je bio postavljen kroz čitavu zgradu u ulici East Houston. Uređaj je izazvao potres i građani su bježali tražeći spas. Bilo je to novo Teslino otkriće, Teslin oscilator.

  • Pokusi s radiostanicom od 200 kw u Coloradu; signali do New Yorka. Visokofrekventni "Teslin transformator" u laboratoriju je bacao iskru preko 4 m, napona 10 milijuna volti. Otkriće "stojećih valova", 4. srpnja 1899. u Colorado Springsu, koji nastaju prirodnim pražnjenjem, Tesla je komentirao u člancima iz 1900. pod naslovom"Problem povećanja ljudske energije", "Način prijenosa kroz prirodne sredine" i u članku "Prijenos električne energije bez žica" 1904. godine. Tesla navodi da približna dužina stojećih valova varira između 25-70 km i da je najniža rezonanca pri kojoj se javlja efekt stojnog vala 6 Hz u intervalu ne manje od 0,08484 sekunde. Elektromagnetskim prigušivanjem uređaja, jačao je električni potencijal. Čitav toranj ponašao bi mu se kao niskofrekventni rezonator, koji je istovremeno bio oscilator i antena.

  • Patent za sredstva za izolaciju električnih vodiča, patent za metodu signaliziranja, patent za sistem signaliziranja. 3. siječnja pod snijegom okovanim laboratorijem, s iskrama koje su nastale uslijed djelovanja oscilatora prema podu, Tesla uočava pojave "vatrenih lopti" ili loptastih munja koje se sporo kreću. Tesla započinje gradnju Svjetskog centra za telegrafiju na Long Islandu, koji se nalazi 60 milja od New Yorka. Od Georga Westinghousea ne dobiva više financijsku potporu. Morgan ga je odbio.

  • Započinje gradnju tornja Waldencliffe na Long Islandu, visok 56 m. Nitko ni do danas ne zna sa sigurnošću čemu je trebao poslužiti. Rad je obustavljen 1906. godine zbog nedostatka sredstava.

  • Tesla prijavio patent uređaja za prijenos električne energije.

  • Tesla objavio svoj projekt "Svjetski bežični sustav"..

  • Zbog nedostatka novca obustavljen rad radiopostaje na Long Islandu. Ova vijest je Teslu jako pogodila i dovela do financijskog kraha. Živi od pomoći prijatelja. Potpuno se izolirao od ljudi. Najbolje prijatelje je pronašao u golubovima koje hrani u gradskim parkovima. Tako će jednog dana upoznati svoju golubicu; veza je opisana u mnogim knjigama i muzejima. Bila je inspiracija i za umjetnike za stvaranje predstava i performansa na temu "Tesline golubice".

  • Tesla radi na usavršavanju turbine.

  • Patent za tekućinsku propulziju, za turbine bez lopatica, za pokazivač brzine, za ventilski vod, za gromobran, za mjerila protoka tekućine, za mjerač brzine broda, za mjerač frekvencije.

  • Tesla razradio plan usnopljenog prijenosa energije. Dodijeljena mu je medalja John Scott u Philadelphiji u znak priznanja za višefazni sustav električne energije.

  • U Banskim dvorima u Zagrebu održana svečanost u povodu Teslina 80. rođendana.

  • Umire Guglielmo Marconi, Teslin prijatelj, navodni izumitelj radija, koji je ukrao Teslinu ideju o radiju. Taj je patent nakon Tesline smrti pripao Tesli kao pravo prvenstva.

  • U hotelu New Yorker Tesla je govorio o bežičnom prijenosu električne energije i o zrakama smrti.

  • Tesla je preminuo u svojoj hotelskoj sobi u New Yorku pod čudnim okolnostima.

Putevi Tesle Povratak

Teslini izumi Povratak

  • Teslin transformator

    Primarna zavojnica s kondenzatorom čini titrajni krug ugođen na frekvenciju stojnog vala u sekundarnoj zavojnici...

  • Teslina Turbina

    Teslina turbina je turbina bez lopatica, koju je otkrio Nikola Tesla 1913. . Umjesto lopatica ona koristi djelovanje...

  • Radio

    Radio je bežično primanje i prijenos komunikacijskih signala elektromagnetskim valovima čije su frekvencije niže...

  • Električni automobil

    Električni automobil je automobil koji se pokreće elektromotorom, koristeći električnu energiju pohranjenu u akumulatoru, ili drugim uređajima za pohranu energije.

  • Telegrafija

    Telegrafija je tehnika za brzi prijenos pisanih poruka na velike udaljenosti. Telegrafski uređaji su pretvarali tekst poruke u niz signala određene vrste, kojima se poruka dalje prenosila do primatelja.

  • Roboti

    Robot je uređaj za pomoć ljudima u svakodnevnom životu koji obavlja zadatke umjesto čovjeka. Robotika je znanost koja se bavi robotima.

Mobilna verzija Povratak

QR Kod

SITEMAP Povratak

NIKOLA TESLA
-O TESLI
-VREMENSKA LENTA
-PUTEVI TESLE
GALERIJA
IZUMI
ZANIMLJIVOSTI
TESLA ROADSTER
ZABAVA
INFO
-DOKUMENTACIJA
-DRUŠTVENE MREŽE
-MOBILNA VERZIJA
-SITEMAP
-NAŠ DOPRINOS

Zanimljivosti Povratak

  • Koji svoj izum je Tesla smatrao najboljim?
    • Odgovor: U autobiografiji «Moji izumi» Tesla je svoj izum visokonaponskog predajnika nazvao «najboljim izumom». Visokonaponski predajnik je transformator koji proizvodi višemilionske napone. Podešen je tako da može da pobudi Zemlju koju je Tesla smatrao izvanrednim provodnim telom kroz koje se energija može preneti do bilo koje tačke na planeti.
  • Da li je Tesla dobio Nobelovu nagradu?
    • Tesla nije dobitnik Nobelove nagrade. Godine 1915. dopisnici Dejli telegrafa i telegrafske agencije iz Kopenhagena poslali su 5. novembra vest da bi Nikola Tesla i Tomas Edsion trebalo da dobiju Nobelovu nagradu za fiziku. Ova vest je izazvala veliko interesovanje javnosti, ali se pokazalo da vest nije tačna. Tesla i Edison nisu bili te godine zvanično nominovani za dodelu nagrade. Profesor Feliks Erenhaft iz Beča uputio je Nobelovom komitetu 1937. godine predlog s obrazloženjem za nominaciju Nikole Tesle za nagradu iz fizike i to za otkriće visokofrekventnih struja i obrtnog magnetnog polja. Predlog je odbijen uz obrazloženje da su Teslini pronalasci, iako genijalni i preteča su u širokoj oblasti elektrotehnike, ostvareni pre četrdeset godina i da Nobelov komitet ne dodeljuje nagrade za doprinos ostvaren u prošlosti.
  • Šta su to Tesline struje
    • Godine 1891. Tesla je došao do otkrića uređaja koji će postati poznat pod imenom Teslin oscilator visokofrekventnih struja. Aparaturu Teslinog oscilatora čine visokofrekventni transformator bez gvozdenog jezgra i varničar. Struje koje proizvodi Teslin oscilator su frekvencija od nekoliko desetina hiljada Hz i nose u nauci ime Tesline struje.
  • Asteroid Tesla
    • Tesla je danas besmrtan, zadužio je sve nas svojim ludo-genijalnim izumima, njemu u čast imenovan je jedan 43-kilometarski krater na Mjesecu, a u asteroidnom pojasu, na gotovo 450 milijuna kilometara od Sunca, orbitira 30 km veliki asteroid – 2244 TESLA.
  • Umijente munje
    • Tesline umjetne munje dužine pedesetak metara ni danas ne možemo ponovo proizvesti. Prilikom jednog eksperimenta sa kontroliranim bežičnim prijenosom električne energije Tesla je svu energiju nekoliko transformatora usmjerio u Zemlju. On je sam na osam centimetara debelim gumenim (izoliranim) đonovima cipela izašao izvan laboratorija da bi pratio događanja, kada je njegov pomoćnik uključio postrojenje odsvuda su počele frcati munje, najprije dužine jednog metra, potom pet, petnaest pa trideset metara, tada se začula grmljavina koja se postepeno pojačavala te se čula i u samom Colorado Springsu koji je bio udaljen četrdesetak kilometara. Kada su munje narasle na pedesetak metara dužine odjednom je nestalo struje u Teslinom laboratoriju i nastala je sablasna tišina. Gnjevan, nazvao je centralu zašto su mu prekinuli dovod energije uslijed eksperimenta odakle su mu odgovorili da je prouzročio ispad sustava elektrane te da je cijeli Colorado Springs u mraku zbog njega.
  • Norad
    • Tesla nije nasumice odabrao lokaciju Colorado Springsa za svoj laboratorij, možda kao najbolji dokaz tome može poslužiti i činjenica kako je američka vlada nedaleko bivšeg Teslina laboratorija izgradila podzemni protuatomski grad, rezidenciju za siguran boravak članova kongresa, vlade i predsjednika države te vojno zapovjedno mjesto poznato pod nazivom NORAD!
  • Teslina bijela golubica
    • Iako nije imao ni familije ni bliskih prijatelja sa kojima bi podijelio one ljudske osjećaje i brigu za drugoga, Tesla ipak nije bio bezosjećajan. S njime je u hotelskoj sobi živjela mala bijela golubica, pa iako Tesla u posljednjim godinama svog života počesto nije imao novaca ni za sebe uredno se brinuo o golubici. Osoblju hotela izradio je i jelovnik za tu svoju jedinu prijateljicu, tko zna kojim je tajnama i razmišljanjima ona bila svjedok. Naravno, golubica nije imala kavez, a otvoren prozor omogućavao joj je slobodu kada je god to poželjela, ipak valjda je nejaka ptica bila jedino stvorenje koje je Teslu zaista voljela. Nije poznato što se dogodilo sa bijelom golubicom nakon njegove smrti!

Pošaljite zanimljivost vezanu uz Nikolu Teslu

Video Povratak

Zabava Povratak

Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

Tesla Roadster Povratak

Tvrtka Tesla Motors

Tvrtku "Tesla Motors" 2003. godine osnovali su inženjeri Martin Eberhard i Marc Tarpenning u namjeri da proizvode sportske automobile na električni pogon. Po kome je nazvana svi znamo, a sjedište joj je u Silicijskoj dolini u San Carlosu, Kalifornija. Uz proširenje kadra uskoro dolaze i financijske injekcije.

Prva pozamašnija od čak 37 milijuna dolara stiže od suosnivača PayPala Elona Muska koji time zasjeda na mjesto predsjednika. Zatim su uslijedile one od osnivača Googla Sergeya Brina i Larrya Pagea te bivšeg predsjednika eBaya Jeffa Skolla, a sitniji od buha bili su i drugi privatni investitori. Fond je tim investicijama narastao na 107 milijuna dolara.

Tesla Roadster

Tesla Roadster je 3946 milimetra dugačak, 1220 kilograma težak, aluminijski, sportski automobil na električni pogon bez emisije plinova, koji će vam nakon tri i pol sata punjenja na utičnici podariti autonomiju od cirka 350 km, što je otprilike kao da vaš automobil troši litru i pol benzina na 100 kilometara. Količina od 6,831 udruženih baterija može vas kvalitetno opsluživati 160 tisuća kilometara nakon čega sposobnosti blago opadaju. Uz samu bateriju "regenerativno kočenje" će vam osigurati još pokoji plus kilometar. Radi se o tome da se pri svakom kočenju u bateriju vrati nešto napona. Baterija se proizvodi u Tajlandu.

Tesla Roadster Tesla Roadster napravljen je u suradnji s poznatom britanskom markom automobila Lotus koji im je ponudio tehnološke savjete u vezi šasije i dizajna koje su upotrebljene na Lotus Eliseu. Lotus im i sastavlja automobile. šasija se izrađuje u Norveškoj, a kočnice i airbagovi u njemačkom Siemensu. Tesla Roadster leži na Yokohama gumama čiji tlak možete kontrolirati na displayu koji sadrži sve moguće informacije, a tu je i "Traction Control" sustav koji sprječava okretanje kotača u prazno tako što smanjuje snagu u onom trenutku kada osjeti da se gubi trenje s podlogom. Tu su i ABS, oba airbaga, grijana kožna sjedala, klima, električni podizači, zaštita pri prevrtanju i dijelovi za apsorbciju pri sudaru koji se nalaze sprijeda i straga te mnoge druge sitnice. Kada sjednete u auto prije nego što ga upalite potrebno je ukucati pin. Ako ga pak želite posuditi nekome, a bojite sa da dotični ne bi prebrzo vozio, auto možete ubaciti u "Valet Mode" koji ograničava domet, ubrzanje i brzinu. Od sigurnosnih senzora valjalo bi spomenuti one vezane uz punjenje baterije. Mnoštvo njih detektira potencijalne opasnost poput dima ili nepravilnog uštekavanja te sprječava punjenje ili ga prekida ako traje.

Pogonski dio Tesla Roadstera sastoji se od četiri dijela. Prvi je baterija i predstavlja najveću inovaciju u ovom automobilu. Radi se o nagomilanim litij-ionskim baterijama. Zatim slijedi elektromotor koji teži tek tridesetak kilograma, a služi za pretvaranje električne energije pohranjene u bateriji u kinetičku. Sastoji se samo od rotora bez gomile pokretnih dijelova, vrti se do 13 tisuća okretaja i može se podičiti prosječnom učinkovitošću od 90 posto koja prvi vrhu opterećenja iznosi 80 posto. Tu je zatim elektronika i modul koji kontrolira kompletan automobil. Od voltaže, okretaja motora, temperature itd. Tijekom najvećeg opterećenja proizvodi se energija od 200 kW (u prosjeku 180 kW ili 250 konja) što je dovoljno za napajanje 6000 kućnih žarulja. I na kraju, četvrti dio je prijenos koji je glavni krivac za zakašnjeli početak prodaje.

Radi se o tome da veliki okretni moment (oko 250 Nm) koji proizvodi elektromotor zadaje velike muke jedno-brzinskom mjenjaču i pogonskom dijelu koji ne mogu izdržati tolike napore pa je vrlo izvjesno da bi se sve razletjelo nakon samo nekoliko tisuća kilometara. Radi toga je bilo potrebno zamijeniti spomenuti jedno-brzinski sa dvo-brzinskim. I tu je caka jer su time performanse automobila nešto drugačije od obećanih. Prva serija Tesla Roadstera nazvana P1, koja će koristiti dvo-brzinski mjenjač ubrzavati će do stotke za 5.7 sekundi što je ipak više od zamišljenih 4 sekunde. No na svu sreću, inženjeri su zagrizli za prvotno obećanje pa će poraditi na usavršavanju jedno-brzinskog mjenjača, a kupcima koji su jako nestrpljivi i koji će odmah kupiti nešto sporiju inačicu poručuju da će na trošak kuće "Tesla Motors" njihovi mjenjači biti zamijenjeni onim koji omogućava bolja ubrzanja onda kada se na njemu otklone svi nedostaci. Maksimalna brzina bržeg modela je 230 km/h a vjerojatno će biti ograničena na 200 km/h.

Prvi primjerak Tesla Roadstera bit će ovih dana uručen predsjedniku kuće Elonu Musku a ostali zainteresirani će se morati strpjeti do travnja. Inače sve je to trebalo krenuti u rujnu prošle godine. Za sada je prodano svih 650 modela predviđenih za 2008. godinu, a auto je dostupan samo u Americi. Cijena mu je 98 tisuća dolara plus dodatnih 950 dolara za transport.

U izgradnju novog pogona u Meksiku investirano je 35 milijuna dolara kako bi se električna vozila mogla masovno štancati. Točnije deset tisuća godišnje. Tvornica će biti jedinstvena u svijetu, a dovršetak se očekuje 2009. godine.